آدرس : خیابان شریعتی، رو به روی ایستگاه یخچال، خیابان نوآور، پلاک 4
info@pishroadl.com 02122228923 - 09121007516
پیشرو عدل ورنا > خدمات ما > وکالت امور ثبتی

وکالت امور ثبتی

وکالت امور ثبتی : یکی از پیچیده ترین مشکلات حقوقی که دامنه بسیار وسیعی دارد، مشکلات امور ثبتی است. سازمان ثبت و اسناد کشور متولی قانونی امور ثبتی در کشور است که سابقه تشکیل آن به دوره قاجار بر می‌گردد. سازمان ثبت اسناد وابسته به قوه قضاییه می‌باشد و دفاتر اسناد رسمی و دفاتر رسمی ازدواج و طلاق زیر مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.
سند رسمی در قانون ثبت این‌گونه تعریف‌شده است: سند رسمی سندی است، که مطابق با قوانین در دفتر اسناد رسمی، ثبت‌شده باشد. پس تعریف قانون ثبت از سند رسمی اخص از تعریف آن، در قانون مدنی است.

امتیازات سند رسمی نسبت به سند عادی

به این شرح است:

1_ قوه اثباتی سند رسمی

2_ الزام‌آور بودن سند رسمی( امکان اجرای آن‌ بدون حکم دادگاه با صدور اجراییه از طریق اداره ثبت وجود دارد.)

3_ امکان ادعای جعل نسبت به سند رسمی می‌توان مطرح نمود، انکار و تردید نسبت به آن قابل‌طرح نیست.

4_ قوه الزام‌آور آن.

5_ تاریخ تنظیم سند رسمی علاوه به طرفین معامله نسبت به سایر اشخاص نیز، معتبر است.

۶ـ برای سند رسمی می‌توان درخواست تأمین خواسته بدون تودیع خسارت احتمالی نمود.
البته لازم به ذکر است که برخی از اسناد عادی به‌حکم قانون، لازم‌الاجرا می‌باشند، گرچه در زمره اسناد رسمی نیستند. از قبیل: چک، قراردادهای موضوع ماده 15 قانون عملیات بانکی بدون ربا و غیره، که از طریق اداره ثبت قابل‌اجرا می‌باشند.

در ایران بر اساس قوانین ثبت دو طریق برای ثبت اسناد وضع‌شده است:اول ثبت عادی و دوم ثبت عمومی.
الف- ثبت عادی به‌موجب تقاضانامه انجام می‌شود.
ب ـ ثبت عمومی به‌موجب اظهارنامه به عمل می‌آید و اقداماتی از قبیل شماره‌گذاری و پلاک‌کوبی نیز بایستی صورت گیرد.

وکالت امور ثبتی

دعاوی ثبتی

اقسام دعاوی ثبتی عبارتند از:

1ـ دعاوی ثبت املاک(اعتراض به ثبت)

که رسیدگی به آن در صلاحیت ذاتی محاکم عمومی دادگستری است، شامل اعتراض به ثبت ملک ،اعتراض به تحدید حدود، اعتراض به حقوق ارتفاقی، اعتراض به آرای هیئت حل اختلاف قانون تعیین تکلیف وضعیت اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی و اعتراض به اشتباهات قبل از ثبت ملک در دفتر املاک(طبق ماده یک قانون تعیین و تکلیف وضعیت اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی در هر حوزه ثبتی هیئت یا هیئت‌های حل اختلاف با حضور یک نفر قاضی و رئیس اداره ثبت و رئیس اداره راه و شهرسازی یا رئیس اداره جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود و درخواست ابتدا در هیئت ثبت می‌شود و در مرحله دوم موضوع به کارشناس ارجاع داده می‌شود و در مرحله بعد حسب مورد از وزارتخانه راه و شهرسازی یا جهاد کشاورزی استعلام گرفته می‌شود و بعد هیئت رأی صادر می‌نماید که توسط واحد ثبتی منتشر و آگهی می‌شود درنهایت صدور سند منوط به عدم وصل اعتراض و پرداخت هزینه‌های مربوطه است ) می‌باشند.

2ـ دعاوی ثبت اسناد

این دعاوی شامل:دعاوی مربوط به اسناد مالکیت معارض(اگر هیئت نظارت بر صدور اسناد مالکیت در تشخیص اینکه سند معارض است یا نه رأی صادر نکند، قاضی نباید وارد رسیدگی بشود، زیرا تشخیص این امر که سند معارض است یا نه با هیئت نظارت است و با تشخیص آن مبنی بر معارض بودن سند دادگاه باید وارد رسیدگی شود. رأی هیئت نظارت قابل‌تجدید نظر در شورای عالی ثبت می‌باشد.)، دعاوی مربوط به اشتباهات ثبتی،دعاوی مربوط به ابطال سند و دعاوی اعتراض افرازی.

3ـ دعاوی مربوط به اجرای اسناد رسمی لازم‌ الاجرا.

این دسته دعاوی دو صورت دارد: شکایت از دستور اجرای سند رسمی با ادعای مجعول بودن سند با معرفی جاعل( که جنبه کیفری دارد و ابتدا بایستی قرار مجرمیت صادر شده باشد) یا با ادعای مخالفت آن با مدلول قانون(بایستی دادخواست تقدیم شود و دعوای حقوقی به ترتیب مقرر در قانون آیین دادرسی مدنی مطرح گردد). که مرجع رسیدگی به آن دادگاه صلاحیت‌دار محلی است که دستور اجرا را صادر کرده است و اگر عملیات اجرایی خاتمه یافته باشد بایستی درخواست ابطال عملیات اجرایی از دادگاه درخواست شود.

مراجع رسیدگی به دعاوی ثبتی

به‌طورکلی بدین قرار است: هیئت نظارت و شورای عالی ثبت و محاکم دادگستری.به‌موجب ماده 6 قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310 برای رسیدگی به اشتباهات و اختلافات مربوط به امور ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه قضایی استان، در مقر هر دادگاه هیئتی به نام هیئت نظارت (متشکل از ریس اداره ثبت استان و دو نفر از قضات دادگستری استان به انتخاب وزیر کشور می‌باشد) تشکیل می‌شود.
باید بدانید که قانون ثبت یکی از قوانین مهم و پیچیده در کشور است . صرف آشنایی به این قوانین نمی‌توان ادعا کرد که در دعاوی ثبتی و مشکلات ناشی از آن، موفق خواهید شد. ازین رو، برای حل مسائل حقوقی ثبتی پیش آمده برای شما، پیشنهاد می‌شود قبل از هر اقدامی، حتما با یک وکیل متخصص امور ثبتی مشاوره داشته باشید.

وظایف وکیل امور ثبتی (وکالت امور ثبتی)

وکیل امور ثبتی می‌تواند در این زمینه به افراد مشاوره دهد. علاوه بر این انجام امور ثبتی، ثبت شرکت‌ها، ثبت برند و علائم تجاری، ارائه دادخواست و تشکیل پرونده و سایر امور مربوط به ثبت، همگی در حیطه وظایف وکیل است.

وکیل امور ثبتی ( وکالت امور ثبتی ) چه کاری انجام می‌دهد؟

وکیل امور ثبتی معمولا از طرف موکل موظف است، برای به ثبت رساندن ملک یا منزل یا ثبت اعیان و عرصه ملک مورد نظر موکل، طبق قانون ثبت اقدام کند.
از دیگر وظایف وکیل امور ثبتی، تنظیم سند رسمی ملک ، به نام موکل ، پس از انجام تشریفات قانونی است.

 

ارائه خدمات وکالت امور ثبتی

برخلاف ادواره گذشته امروز بسیاری از وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به روش الکنرونیکی و اینترنتی انجام می پذبرد و الزام به حضور مردم در شعب و دفاتر ثبت نسبت به قبل بسیار کمتر شده است .دامنه وسیع امور ثبتی و پیچیدگی آن منجر به بروز پیدایش امور حقوقی مختلفی شده است . این مسایل لزوم اعطای وکالت امور ثیتی به یک وکیل خبره را دو چندان کرده است . موسسه حقوقی پیشرو عدل ورنا با بهره گیری از مجرب ترین وکلای امور ثبتی با درصد بالایی از رضایت مراجعین پرونده های موفق در کوتاه ترین زمان آمادگی پذیرش امور ثبتی در تمام سطوح است.

جهت بهره مندی از خدمات مشاوره رایگان و برقراری تماس با کارشناسان ما، کافیست فرم دریافت مشاوره را تکمیل نمایید . کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. 

منبع 1

منبع 2 

 

خدمات ما

نیاز به کمک دارید؟

لطفا از این اطلاعات برای تماس با ما استفاده نمایید.
ما 1-2 روز کاری به شما خواهیم پیوست.

 02122228923
09121007516

 info@pishroadl.com

خدمات ما

نیاز به کمک دارید؟

لطفا از این اطلاعات برای تماس با ما استفاده نمایید.
ما 1-2 روز کاری به شما خواهیم پیوست.

 02122228923
09121007516

 info@pishroadl.com